همشهری آنلاین: هند برای خرید گاز گران‌تر از ایران اعلام آمادگی کرد.

وزیر نفت هند با عقب نشینی از اظهارات پیشین خود مبنی بر ضرورت رعایت تمام شرایط قرارداد فروش "ال ان جی" به هند، برای آغاز دوباره مذاکرات قراردادی و خرید گاز گران تر از ایران اعلام آمادگی کرده است.

گزارش شانا به نقل از پایگاه اینترنتی "ایندین اکسپرس" حاکی است: شرکت های هندی "گیل"، "ایندین اویل" و "بهارات پترولیوم"، در ژوئن سال 2005 میلادی، قراردادی را برای خرید سالانه 5 میلیون تن "ال ان جی" با شرکت ملی صادرات گاز ایران نهایی کردند که با تغییر شرایط بازار جهانی گاز، مورد پذیرش ایران قرار نگرفت.

بنابراین گزارش، دو طرف توافق کرده بودند، این قرارداد پیش از اجرایی شدن، به تایید مقام‌های دولتی ایران از جمله شورای اقتصاد برسد، ولی پیش از دریافت این تایید، قیمت های جهانی نفت افزایش یافت و تهران خواستار افزایش سقف قیمت هر بشکه نفت خام تا 65 دلار شد.

در همین حال دهلی نو اعلام کرد که این قرارداد از نظر هند، نهایی شده است و باید مقدمات اجرای آن، بدون هیچ تغییری در مفاد قرارداد فراهم شود.

بر اساس قراردادی که در ژوئن سال 2005 میلادی نهایی شد، سقف قیمت 31 دلار برای هر بشکه نفت خام در نظر گرفته شده بود که با در نظر گرفتن آن، بیشترین قیمت برای هر میلیون "بی تی یو" گاز در حد 2 دلار و 90 سنت محدود می شد.

برخی منابع مطلع از وزارت نفت هند اعلام کردند که هم اکنون جزئیات پیشنهاد وزیر امور خارجه ایران که در ماه گذشته به دولت هند ارائه کرد، در این وزارتخانه در حال بررسی است.

بر اساس این پیشنهاد، قیمت "ال ان جی"، با در نظر گرفتن 55 دلار برای هر بشکه نفت خام، در سطح 4 دلار و 75 سنت برای هر میلیون "بی تی یو" در نظر گرفته خواهد شد که حدود 64 درصد بیش از قیمت پیشین است.

هرچند با در نظر گرفتن افزایش هزینه های انتقال و بیمه، هزینه نهایی انتقال "ال ان جی" ایران برای مصرف کنندگان حدود دو برابر خواهد شد.

گفت و گوهای ایران و هند بر سر قرارداد فروش سالانه 5 میلیون تن "ال ان جی" تا زمان پیشنهاد وزیر امور خارجه ایران در ماه گذشته، مسکوت مانده بود، ولی با وجود تفاوت قابل توجه این پیشنهاد با قیمت هایی که در قرارداد ژوئن سال 2005 میلادی در نظر گرفته شده است، مورلی دئورا، وزیر نفت هند به دنبال دریافت تایید دولت این کشور به منظور آغاز دوباره گفت و گوها با ایران است.

وزیر نفت هند در توضیح دلایل موافقت خود با پیشنهاد جدید ایران، دیگر گزینه های تامین "ال ان جی" هند را مشخص و قیمت پیشنهادی هر یک از این عرضه کنندگان را تهیه کرده است که نشان می دهد بیشترین قیمت پیشنهادی ایران، همچنان ارزان تر از دیگر پیشنهادها است.

بر اساس این گزارش، شرکت گیل هند تاکنون به توافق هایی با استرالیا، مالزی، اندونزی، ابودبی، عمان، مصر و الجزایر برای دریافت "ال ان جی" دست یافته، ولی هیچ اطلاعاتی درباره میزان و قیمت های فروش "ال ان جی" به این کشور، منتشر نشده است.

یک مقام رسمی در شرکت ملی صادرات گاز ایران نیز با استقبال از تمایل هند به آغاز گفت و گو درباره مفاد قرارداد فروش 5 میلیون تن "ال ان جی" ایران به هند، تصریح کرد: مقام های هند تاکنون از انجام هر گونه مذاکره رسمی برای بازنگری در مفاد این قرارداد خودداری می کردند و تلاش وزیر نفت این کشور برای فراهم کردن شرایط گفت و گوی دو طرف، می تواند نشانه مثبتی برای نهایی شدن این قرارداد باشد.

کد خبر 10275

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز